Skaut, 1996, wejście na mieliznę, Sund
(Orzeczenie Izby Morskiej w Szczecinie z dnia 31 października 1996 r. WMS 97/96)
Izba Morska przy Sądzie Wojewódzkim w Szczecinie po rozpoznaniu w dniu 24 października 1996 r. sprawy wejścia na mieliznę s/y Skaut w dniu 13 sierpnia 1995 r.
orzeka:
I. Przyczyną wejścia na mieliznę s/y Skaut /dł. 9.11 m, pow. Żagla 36 m² , zanurzenie 1,55 m na kamienistą mieliznę w Cieśninie Sund na południowy zachód od wyspy Saltholm w dniu 13 sierpnia 1995 r. o godz. 0830 podczas drogi z Kanału Falsterbo do Kopenhagi, przy bardzo dobrej widzialności, wietrze z kierunku S o sile 2° B i stanie morza 1, wskutek czego jacht uwiązł balastem pomiędzy głazami
była:
zawiniona przez jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej A. D., który sam prowadził jednostkę, nieprawidłowa nawigacja oparta jedynie na zliczeniu przebytej drogi, bez określania pozycji terestrycznych oraz bez systematycznego określania pozycji urządzeniem do nawigacji satelitarnej GPS, na trudnym nawigacyjnie i niebezpiecznym akwenie.
II. Uznając zaniedbania j. kpt. ż. b. A. D. w prowadzeniu nawigacji za rażące, wskutek których to nie została nawet określona pozycja po wejściu jachtu na mieliznę, pozbawia się go na okres 1 /jednego/ roku, prawa wykonywania funkcji kierownika jachtów w żegludze morskiej.
III. Orzeczenie w zakresie określonym w pkt. II jest natychmiast wykonalne.
IV. Zachowanie się załogi jachtu Skaut po wypadku nie nasunęło zastrzeżeń.
V. Pobiera się od armatora jachtu – Komendy Hufca ZHP Łódź, Harcerskiego Klubu Żeglarskiego BALTICUS na rzecz Skarbu Państwa /Izby Morskiej w Szczecinie/ tytułem zwrotu kosztów postępowania kwotę 133,28 zł.