Przejdź do treści
Wypadki jachtów
  • Home
  • Orzeczenia Izb Morskich
  • Raporty PKBWM
  • Inne Materiały
  • O Autorze

Roztocze, 1994, wejście na mieliznę, Sund

(Orzeczenie Izby Morskiej w Szczecinie z 22.12.1994 WMS 167/94)

Izba Morska przy Sądzie Wojewódzkim w Szczecinie po rozpoznaniu w dniu 15 grudnia 1994 r. sprawy wejścia na mieliznę s/y Roztocze w dniu 7 października 1994 r.

orzeka:

I. Przyczyną wejścia s/y Roztocze (dł. 18,06 m, pow. żagla 132 m?,’ zanurzenie 2,80 m) na kamienistą mieliznę w Cieśninie Sund u południowego cypla wyspy Saltholm, w pozycji szer. geogr. 55°35,63’N, dł. geogr. 12°45,86’E, w dniu 7 października 1994 r., ok. godz., 0330, podczas drogi z Kopenhagi do Kanału Falsterbo, przy bardzo dobrej widzialności, wietrze z kierunku SW o sile 4-5°B i stanie morza 4, wskutek czego jacht uwiązł pomiędzy głazami i nastąpiły poważne uszkodzenia steru

była

nieprawidłowa nawigacja prowadzona na mapie polskiej nr 68, mocno zużytej, a przez to trudno czytelnej polegająca na:

1) posługiwaniu się przy określaniu pozycji wyłącznie urządzeniem do nawigacji satelitarnej GPS bez prowadzenia nawigacji terestrycznej;

2) niewykorzystanie systemu GPS do systematycznego i ciągłego określania pozycji podczas żeglugi nocnej na trudnym nawigacyjnie i niebezpiecznym akwenie;

3) przyjęcie od pozycji określonej o godz. 0250 ( szer. 55°35,5’N, dł. 12°42,55%E) kursu 140°, prowadzącego w odległości ok. 0,5 Mm od skraju mielizny Saltholm;

4) nieuwzględnienie w dostatecznym stopniu całkowitego znosu jachtu spowodowanego wiatrem i prądem;

5) nieużywanie przyrządów nawigacyjnych jak log elektroniczny i echosonda, jak również nieokreślanie prędkości za pomocą odbiornika GPS na podstawie przebytej drogi.

II. Nieprawidłowa nawigacja, która doprowadziła do wypadku, została zawiniona rażącymi zaniedbaniami przez kapitana jachtu T. H., który osobiście prowadził jednostkę od wyjścia z Kopenhagi.

III. Pozbawia się jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej T. H., na okres dwóch lat, prawa wykonywania funkcji kierownika jachtów w żegludze bałtyckiej.

IV. Orzeczenie w zakresie określonym w pkt. III jest natychmiast wykonalne.

V. Zachowanie się załogi jachtu Roztocze po wypadku nie nasunęło zastrzeżeń.

VI. Pobiera się od armatora jachtu, Lubelskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego w Lublinie na rzecz Skarbu Państwa (Izby Morskiej w Szczecinie) tytułem zwrotu kosztów postępowania kwotę 3.217.000. zł.

Alpheratz, 1992, wypadnięcie za burtę i zaginięcie żeglarki, Bałtyk
Skaut, 1995, wejście na mieliznę, Sund
Motyw od Colorlib wspierany przez WordPress