Przejdź do treści
Wypadki jachtów
  • Home
  • Orzeczenia Izb Morskich
  • Raporty PKBWM
  • Inne Materiały
  • O Autorze

Tavva, 1980, uderzenie o falochron i zatonięcie, Port Północny

(Orzeczenie Izby Morskiej w Gdańsku z dnia 28 lipca 1980 r. Sygn. WMG 130/80)

Izba Morska przy Sądzie Wojewódzkim w  Gdańsku z siedzibą w Gdyni, po rozpoznaniu w dniu 14 lipca 1980 r. sprawy zatonięcia s/y Tavva w dniu 4 czerwca 1980 r. przy falochronie Portu Północnego w Gdańsku

orzeka:

I. Przyczyną zatonięcia s/y Tavva w dniu 04.06.1980 r. (typu Nefryt, 22,5m2 żagla) o godz. 0220 po zewnętrznej stronie falochronu Basenu Paliw Płynnych Portu Północnego w Gdańsku, przy wietrze NW 6oB, padającym deszczu i ograniczonej widzialności było:

przebicie poszycia prawej burty jachtu na skutek uderzeń o falochron, co spowodowało zalanie jego wnętrza wodą i opadnięcie na dno przy falochronie.

II. W związku z wypadkiem, prowadzący jacht sternik jachtowy z rozszerzonymi uprawnieniami – M.S. wykazał brak kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia jachtów żaglowych w warunkach morskich przez to, że:

– spowodował częściową utratę zdolności manewrowej jachtu, zmniejszając w sposób nieprawidłowy powierzchnię ożaglowania (zrzucenie grota przy pozostawieniu genui),

– utrzymywał niebezpieczny kurs w pobliżu falochronu Portu Północnego przy dopychającym wietrze, stosunkowo wysokiej fali i ograniczonej zdolności manewrowej jachtu,

– nie zabezpieczył członków załogi jachtu, nie zalecając im założenia pasów ratunkowych w chwili powstałego zagrożenia,

– wbrew przepisowi 8 ust. 3 i 13 zarządzenia nr 72 Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki  z 10.11.1971 r. prowadził jacht bez wiedzy i zgody zarządu klubu, korzystając z listy załogi wystawionej na nazwisko innego kapitana jachtu.

III. Pozbawia się sternika jachtowego z rozszerzonymi uprawnieniami M. S. prawa prowadzenia jachtów żaglowych po morskich wodach osłoniętych na okres 1 (jednego) roku, uzależniając przywrócenie mu tego prawa od odbycia 500 mil morskich stażu w charakterze członka załogi na jachcie balastowym w żegludze po wodach morskich z wyłączeniem Zalewów.

IV. Orzeczenie w pkt. III jest natychmiast wykonalne.

V. Postępowanie kierownictwa i załogi jachtu w pozostałej części nie nasunęło zastrzeżeń.

VI. Akcja ratunkowa prowadzona przez załogę statku pożarowego Strażak-5 nie nasunęła zastrzeżeń.

VII. Pobiera się od armatora jachtu Międzyzakładowego Jacht Klubu Morskiego „Neptun” w Gdańsku na rzecz Skarbu Państwa (kasa Izby Morskiej w Gdyni) kwotę 795,- (siedemset dziewięćdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Pirat, 1975, wypadnięcie za burtę i zaginięcie oficera, Zatoka Gdańska
Okoliczności wypadków polskich jachtów morskich w latach 1946 – 99 i próba ich interpretacji
Motyw od Colorlib wspierany przez WordPress