Tadeusz, 1988, wejście na mieliznę, Bałtyk
(Orzeczenie Izby Morskiej w Gdańsku z dnia 25.04.1989 r. – WMG 219/88)
I.
Przyczyną wejścia na mieliznę (skały podwodne) s/y Tadeusz typu Carter 30, którego armatorem jest Yacht Klub Polski Warszawa w dniu 1988-06-08 ok. godz. 2010 na przybliżonej pozycji 59° 48,7′ N i 22° 52,4′ E przy wietrze ENE o sile 2-3°B, stanie morza 2 i widzialności 7 było:
niewłaściwe prowadzenie nawigacji na trudnym akwenie, polegające na nie wykreślaniu kursów jachtu, nie określaniu pozycji i wskutek tego na podjęciu błędnej decyzji o miejscu zmiany kursu na KR = 325°
II.
Winę za wypadek ponosi kapitan jachtu j. kpt. ż. w. J. M., który nie dopełnił obowiązku osobistego prowadzenia jachtu w warunkach stanowiących szczególne trudności i niebezpieczeństwa. Zawinione postępowanie kapitana polegało na nieprawidłowym wyznaczeniu jako nawigatora osoby nie posiadającej odpowiednich kwalifikacji, co przy osobistym sterowaniu jachtu przez kapitana ograniczyło jego możliwość pełnej oceny sytuacji nawigacyjnej:
III.
Postępowanie kapitana jachtu po wejściu na skały podwodne było nieprawidłowe i polegało na:
- nie wykorzystaniu przybyłej z pomocą łodzi motorowej do pełnego rozpoznania usytuowania jachtu na mieliźnie, wyznaczenia kierunku ściągania jachtu, jak również do wywiezienia kotwicy w celu samodzielnego zejścia z mielizny.
- dopuszczeniu do ściągania jachtu przez łódź motorową przy wykorzystaniu pełnych obrotów jej silnika, za pomocą holu zamocowanego w części dziobowej jachtu.
IV.
Nieprawidłowe postępowanie kapitana jachtu po wypadku polegało na:
- nie dokonaniu oględzin podwodnej części kadłuba w najbliższym porcie,
- nie udokumentowaniu wypadku zapisami w dzienniku jachtowym przed zakończeniem rejsu,
- nie zgłoszeniu wypadku organom inspekcyjnym i administracji morskiej oraz nie powiadomieniu o nim armatora.
V.
Postępowanie kapitana jachtu opisane w punktach I, II, III i IV stanowiło rażące zaniedbania, którymi w sposób zawiniony przyczynił się on do wypadku.
VI.
Pozbawia się j. kpt. ż. w. J. M. prawa wykonywanego funkcji kapitana na morskich statkach sportowych w żegludze bałtyckiej, małej i wielkiej – na okres 3 (trzech) lat i uzależnia przywrócenie tego prawa od przepływania w charakterze oficera w żegludze co najmniej bałtyckiej 600 (sześciuset) godzin.
VII.
Orzeczenie w punkcie: VI jest natychmiast wykonalne.
VIII.
Zachowanie się załogi jachtu po wejściu na mielizną nie budzi zastrzeżeń.
IX.
Zastrzeżenia budzi postępowanie armatora jachtu Yacht Klubu Polskiego Warszawa, z uwagi na: brak jednoznacznych zasad w zakresie eksploatacji jachtu, a w szczególności: sposoby przekazywania jachtu , bieżącej kontroli stanu technicznego jachtu i nadzoru nad prawidłowym prowadzeniem dzienników jachtowych, a także sprawowania nadzoru nad obsadzaniem rejsów właściwą załogą.
X.
Kosztami postępowania w kwocie 31.610,- (trzydzieści jeden tysięcy sześćset dziesięć) złotych obciąża kapitana jachtu J. M.