Przejdź do treści
Wypadki jachtów
  • Home
  • Orzeczenia Izb Morskich
  • Raporty PKBWM
  • Inne Materiały
  • O Autorze

Tadeusz, 1988, wejście na mieliznę, Bałtyk

(Orzeczenie Izby Morskiej w Gdańsku z dnia 25.04.1989 r. – WMG 219/88)

I.

Przyczyną wejścia na mieliznę (skały podwodne) s/y Tadeusz typu Carter 30, którego armatorem jest Yacht Klub Polski Warszawa w dniu 1988-06-08 ok. godz. 2010 na przybliżonej pozycji 59° 48,7′ N i 22° 52,4′ E przy wietrze ENE o sile 2-3°B, stanie morza 2 i widzialności 7 było:

niewłaściwe prowadzenie nawigacji na trudnym akwenie, polegające na nie wykreślaniu kursów jachtu, nie określaniu pozycji i wskutek tego na podjęciu błędnej decyzji o miejscu zmiany kursu na KR = 325°

II.

Winę za wypadek ponosi kapitan jachtu j. kpt. ż. w. J. M., który nie dopełnił obowiązku osobistego prowadzenia jachtu w warunkach stanowiących szczególne trudności i niebezpieczeństwa. Zawinione postępowanie kapitana polegało na nieprawidłowym wyznaczeniu jako nawigatora osoby nie posiadającej odpowiednich kwalifikacji, co przy osobistym sterowaniu jachtu przez kapitana ograniczyło jego możliwość pełnej oceny sytuacji nawigacyjnej:

III.

Postępowanie kapitana jachtu po wejściu na skały podwodne było nieprawidłowe i polegało na:

  • nie wykorzystaniu przybyłej z pomocą łodzi motorowej do pełnego rozpoznania usytuowania jachtu na mieliźnie, wyznaczenia kierunku ściągania jachtu, jak również do wywiezienia kotwicy w celu samodzielnego zejścia z mielizny.
  • dopuszczeniu do ściągania jachtu przez łódź motorową przy wykorzystaniu pełnych obrotów jej silnika, za pomocą holu zamocowanego w części dziobowej jachtu.
IV.

Nieprawidłowe postępowanie kapitana jachtu po wypadku polegało na:

  • nie dokonaniu oględzin podwodnej części kadłuba w najbliższym porcie,
  • nie udokumentowaniu wypadku zapisami w dzienniku jachtowym przed zakończeniem rejsu,
  • nie zgłoszeniu wypadku organom inspekcyjnym i administracji morskiej oraz nie powiadomieniu o nim armatora.
V.

Postępowanie kapitana jachtu opisane w punktach I, II, III i IV stanowiło rażące zaniedbania, którymi w sposób zawiniony przyczynił się on do wypadku.

VI.

Pozbawia się j. kpt. ż. w. J. M. prawa wykonywanego funkcji kapitana na morskich statkach sportowych w żegludze bałtyckiej, małej i wielkiej – na okres 3  (trzech) lat i uzależnia przywrócenie tego prawa od przepływania w charakterze oficera w żegludze co najmniej bałtyckiej 600 (sześciuset) godzin.

VII.

Orzeczenie w punkcie: VI jest natychmiast wykonalne.

VIII.

Zachowanie się załogi jachtu po wejściu na mielizną nie budzi zastrzeżeń.

IX.

Zastrzeżenia budzi postępowanie armatora jachtu Yacht Klubu Polskiego Warszawa, z uwagi na: brak jednoznacznych zasad w zakresie eksploatacji jachtu, a w szczególności: sposoby przekazywania jachtu , bieżącej kontroli stanu technicznego jachtu i nadzoru nad prawidłowym prowadzeniem dzienników jachtowych, a także sprawowania nadzoru nad obsadzaniem rejsów właściwą załogą.

X.

Kosztami postępowania w kwocie 31.610,- (trzydzieści jeden tysięcy sześćset dziesięć) złotych obciąża kapitana jachtu J. M.

 

Weneda, 1994, wejście na mieliznę, Zatoka Pomorska
Cousteau, 1993, wejście na mieliznę, Zalew Szczeciński
Motyw od Colorlib wspierany przez WordPress