Przejdź do treści
Wypadki jachtów
  • Home
  • Orzeczenia Izb Morskich
  • Raporty PKBWM
  • Inne Materiały
  • O Autorze

Polonus, 2006, wejście na mieliznę, Sund

(Orzeczenie Izby Morskiej przy Sądzie Okręgowym w Szczecinie z dnia 21 marca 2006 r. Sygn. WMS 57/05

Po rozpoznaniu w dniach 17 stycznia, 3 lutego i 8 marca 2006 r. sprawy wejścia na mieliznę jachtu Polonus w dniu 14 września 2005 r. Izba Morska orzeka:

I. Przyczyną wejścia na mieliznę s/y Polonus /pojemność brutto 15,08, długość 13,42 m/ w Cieśninie Sund w pozycji 55°29’05”N i 12°47’87”E w dniu 14 września 2005r. o godz. 1815 w warunkach dobrej widzialności, wiatru W 5-6°B, stanie morza 4, w wyniku czego doszło do uszkodzenia kadłuba i steru jachtu było skierowanie jachtu po minięciu latarni Drogden na wschód w stronę mielizny brzegowej.

Il. Wypadek w rażący sposób zawinił II oficer sternik jachtowy M. O., który po minięciu latarni nie zapoznał się z dalszą drogą jachtu poprzez analizę mapy i spisu świateł, a także nie kontrolował pozycji jachtu.

III. Do wypadku przyczynił się zawinionym postępowaniem kapitan jachtowy A. O. przez to, że przekazując wachtę mało doświadczonemu II oficerowi, nie zapoznał go z aktualną sytuacją jachtu, nie przekazał istotnych informacji dotyczących dalszej drogi, nie wykorzystał w bezpiecznym przejściu jachtu wskazań kompasu i echosondy, a nadto, w przypadku nasuwającym szczególne trudności i niebezpieczeństwa, nie prowadził osobiście jachtu czym naruszył przepisy art. 56 i 59 §1 kodeksu morskiego.

IV. Stwierdza się, że jacht Polonus nie był wyposażony we właściwe i uaktualnione mapy (Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Porządkowego Nr 2 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 05.04.2005r. w sprawie bezpieczeństwa żeglugi morskich statków sportowych o długości całkowitej do 24 m – Dz. Urz. Woj. Zachodniopom. Nr 29 z dnia 12 kwietnia 2005r.).

V. Pozbawia się:

– kapitana jachtowego A. O. prawa wykonywania uprawnień kapitana jachtu w żegludze morskiej na okres jednego roku,

– sternika jachtowego M. O. prawa wykonywania tych uprawnień na okres jednego roku, uzależniając przywrócenie tego prawa od wykazania koniecznych umiejętności w trybie przewidzianym przepisami o kwalifikacjach żeglarskich.

VI. Zachowanie się załogi jachtu po wypadku nie nasunęło zastrzeżeń.

VII. Pobiera się od armatora jachtu Polonus Akademickiego Związku Sportowego ZG-Zarząd Środowiskowy AZS Poznań na rzecz Skarbu Państwa (lzby Morskiej w Szczecinie) tyt. kosztów postępowania kwotę 1234,04 zł.

 

Jaal, 2001, wejście na mieliznę, Zalew Szczeciński
Zoltar, 2004, urwanie się płetwy balastowej, Zalew Szczeciński
Motyw od Colorlib wspierany przez WordPress