Przejdź do treści
Wypadki jachtów
  • Home
  • Orzeczenia Izb Morskich
  • Raporty PKBWM
  • Inne Materiały
  • O Autorze

 

Pirat, 1975, wypadnięcie za burtę i zaginięcie oficera, Zatoka Gdańska

Izba Morska przy Sądzie Wojewódzkim w Gdańsku z siedzibą w Gdyni Orzeczenie z dnia 19 listopada 1975 r.

Po rozpoznaniu sprawy wypadnięcia za burtę i zaginięcia I oficera s/y Pirat – S. G. w dniu 26 września 1975r.

orzeka:

I. Przyczyną wypadnięcia za burtę S. G. I oficera jachtu Pirat który wskutek tego zaginął i według wszelkiego prawdopodobieństwa utonął, w dniu 26 września 1975 r. około godz. 2015 na Zatoce Gdańskiej w pobliżu portu rybackiego Hel, była utrata przez S.G. równowagi podczas nieostrożnego poruszania się po pokładzie jachtu w warunkach złej pogody (siła wiatru 6°B, stan morza 4).

II. Czynności ratownicze przeprowadzone przez kapitana jachtu Pirat Jachtowego Sternika Morskiego R. P. były wadliwe z powodu:

a. wyrzucenia koła ratunkowego bez pławki świetlnej

b. zaniechania niezwłocznego zawiadomienia przybyłego w pobliże jachtu ratowniczego m.s. Passat o wypadnięciu człowieka za burtę.

III. Wadliwe czynności ratownicze kapitana jachtu Pirat R.P. mogą pozostawać w związku przyczynowym z zaginięciem S.G..

IV. Akcja poszukiwawczo – ratownicza przeprowadzona przez jednostki Passat, Dr Lubecki, Hel-139 i Tumak nie nasuwa zastrzeżeń.

V. Pozbawienie R.P. prawa wykonywania funkcji kapitana morskich statków sportowych we wszystkich rodzajach żeglugi przez okres 2 (dwóch) lat.

VI. Pobiera od Polskiego Klubu Morskiego w Gdańsku na rzecz Skarbu Państwa (Ministerstwo Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej – Kasa Izby Morskiej przy Sądzie Wojewódzkim w Gdańsku z siedzibą w Gdyni) zł. 783,- słownie (siedemset osiemdziesiąt trzy zł.) tytułem kosztów postępowania.

VII. Orzeczenie w zakresie pkt. 5 jest natychmiast wykonalne.

 

„420” PZ 38 544, 1981, wywrotka i śmierć żeglarza, Zatoka Pucka
Tavva, 1980, uderzenie o falochron i zatonięcie, Port Północny
Motyw od Colorlib wspierany przez WordPress