Przejdź do treści
Wypadki jachtów
  • Home
  • Orzeczenia Izb Morskich
  • Raporty PKBWM
  • Inne Materiały
  • O Autorze

Obieżyświat, 1990, wejście na mieliznę i śmierć I oficera, Zatoka Gdańska

(Orzeczenie Izby Morskiej w Gdańsku z dnia 12.12.1990, Sygn. WMG 119/50)

Izba Morska przy Sądzie Wojewódzkim w Gdańsku po rozpoznaniu sprawy wyrzucenia na brzeg Mierzei Wiślanej jachtu Obieżyświat i śmierci I oficera, j. st. m E. Ż.

orzeka:

I. Przyczyną śmierci I of. j. st. m. E. Ż. było utonięcie w następstwie zmycia go z pokładu jachtu Obieżyświat w dniu 1990-09-15 ok. godz. 2230, po zniesieniu jachtu na Zatoce Gdańskiej w strefę przyboju przy Mierzei Wiślanej na wodach terytorialnych ZSRR, w odległości ok. 3 Mm od granicy polskiej, w warunkach wiatru NW 6-8B, stanie Zatoki 4 i dobrej widzialności, a przyczyną wyrzucenia jachtu na brzeg Mierzei Wiślanej ok. godz.2500, było nadmierne zbliżenie jachtu do brzegu w określonych wyżej warunkach.

 II. Winę za wypadek ponosi kapitan jachtu , j. kpt. ż. w. H. P., który zaniedbał swoje obowiązki przez to, że:

– nie prowadził należycie nawigacji, wskutek czego nie znał pozycji jachtu, co uniemożliwiło mu dokonanie wyboru właściwej drogi w zmieniających się warunkach pogodowych;

– zaniechał prowadzenia aktywnej żeglugi w rejonie Półwyspu Helskiego i nie obrał w ciągu dnia 15 września takiego kursu, który nie zbliżałby jachtu do Mierzei Wiślanej, oraz

– nie prowadził osobiście jachtu w czasie utrzymywania niebezpiecznego kursu wzdłuż bliskiego brzegu Mierzei Wiślanej, przy sztormowym dociskającym wietrze.

 III. Zastrzeżenia budzi postępowanie kapitana jachtu po wypadku, który po zejściu na brzeg nie podjął próby odszukania zaginionego członka swojej załogi.

 IV. Zastrzeżenia budzi postępowanie I of. E. Ż., który jako zastępca kapitana nie dostrzegł niebezpieczeństw wynikających z sytuacji w jakiej znalazł się jacht w ciągu dnia 15-go września oraz pozostawił samodzielne prowadzenie jachtu w godzinach od 1400 do 2000 najmniej doświadczonemu członkowi załogi.

 V. Postępowanie kapitana jachtu opisane w punkcie II miało charakter rażących zaniedbań, którymi przyczynił się on do powstania wypadku.

 IV. Pozbawia się j. kpt. ż. w. H. P. prawa wykonywania funkcji kapitana na morskich statkach sportowych we wszystkich rodzajach żeglugi morskiej na okres 3 (trzech) lat.

 VII. Orzeczenie w zakresie określonym w punkcie VI jest natychmiast wykonalne.

 VIII. Kosztami postępowania w kwocie 247.700 zł (dwieście czterdzieści siedem –

tysięcy siedemset złotych) obciąża kapitana jachtu H. P.

Wypadki i awarie polskich jachtów morskich w sezonie nawigacyjnym 1993
Champion, 1998, uderzenie w podwodną przeszkodę, Zatoka Fińska
Motyw od Colorlib wspierany przez WordPress