Przejdź do treści
Wypadki jachtów
  • Home
  • Orzeczenia Izb Morskich
  • Raporty PKBWM
  • Inne Materiały
  • O Autorze

Korsarz, 1994, wejście na mieliznę, Bałtyk

 (Orzeczenie Izby Morskiej w Gdańsku z dnia 08.11.1994 r. – WMG 57/94)

I.

Przyczyną wejścia s/y Korsarz na przybrzeżną mielizną około 5 Mm na zachód ujścia Piaśnicy, w dniu 2 sierpnia 1994 r. około godziny 1300, w bardzo gęstej mgle, przy wietrze NE 1-2°B i stanie morza 1, było:

niewłaściwe prowadzenie nawigacji w szczególności utrzymywanie w warunkach widzialności 0, kursu prowadzącego na brzeg.

II.

Winę za wypadek ponosi kapitan jachtu R. S., który:

  • od początku rejsu niedbale prowadził nawigację, a przede wszystkim nie kontrolował na bieżąco pozycji jachtu;
  • błędnie naniósł na mapę pozycję jachtu podaną mu przez m.f. ROGALIN, a później nie skorzystał z możliwości określenia pozycji obserwowanej;
  • nie zmienił kursu na bezpieczny po wejściu w strefę gęstej mgły oraz
  • nie egzekwował od oficerów wykonywania obowiązków wynikających z pełnionych przez nich funkcji.

III.

Postępowanie określone w punkcie II, miało charakter rażących zaniedbań, świadczących o nie dochowaniu staranności wymaganej od sumiennego kapitana jachtu.

IV.

Pozbawia się j. kpt. ż. w. R. S. prawa prowadzenia jachtów poza morskimi wodami wewnętrznymi na okres 2 (dwóch) lat.

V.

Do wypadku przyczynił się I oficer S. Z., który nie wykonywał czynności wynikających z powierzonej mu funkcji, a w szczególności nie kontrolował systematycznie pozycji jachtu i nie prowadził dziennika jachtowego – co również stanowiło rażące zaniedbanie.

VI.

Pozbawia się j. st. m. S. Z. prawa prowadzenia jachtów i pełnienia funkcji I oficera poza morskimi wodami wewnętrznymi na okres. 1 (jednego) roku i uzależnia przywrócenia mu tego prawa od pełnienia w charakterze oficera wachtowego 200 (dwustu) godz., co najmniej w żegludze bałtyckiej.

VII.

Orzeczenie w zakresie określonym w punktach: IV i VI jest natychmiast wykonalne.

VIII.

Postępowanie załogi jachtu po wypadku nie budzi zastrzeżeń.

IX.

Kosztami postępowania w kwocie 1.233.300 (jeden milion dwieście trzydzieści trzy tysiące trzysta) zł obciąża Polski Klub Morski w Gdańsku.

 

Karif, 1995, wejście na mieliznę, Zatoka Pomorska
Dar Przemyśla, 1987, wejście na rafę, Atlantyk
Motyw od Colorlib wspierany przez WordPress