Alefant, 1993, wejście na przybrzeżną płyciznę, Zatoka Gdańska
Orzeczenie Izby Morskiej w Gdańsku z dnia 4 marca 1992 r.
Izba Morska przy Sądzie Wojewódzkim w Gdańsku z siedzibą w Gdyni
po rozpoznaniu w dniu 19 lutego 1992 r. sprawy wejścia s/y Alefant na przybrzeżną płyciznę w odległości ok. 1 Mm na wschód od ujścia Wisły Śmiałej w dniu 27 sierpnia 1991 r.
orzeka:
I. Przyczyną wejścia jachtu s/y Alefant na przybrzeżną płyciznę w odległości ok. 1 Mm na wschód od ujścia Wisły Śmiałej w dniu 27 sierpnia 1991 r. o godz. 0430 przy wietrze z kierunków NW o sile 3 do 4°B, stanie morza 2 do 3 i dobrej widzialności, a w konsekwencji tego zniesienia go na płyciźnie w kierunku plaży na odległość ok. 20 m od niej, było:
żeglowanie w zbyt bliskiej odległości od brzegu, przystąpienie do zmiany przedniego żagla na skraju płycizny i utrata manewrowości wskutek nadmiernego wyostrzenia do wiatru.
II. Winnym spowodowania wypadku jest kapitan jachtu j. st. m. P. A., który rażąco zaniedbał swoje obowiązki przez to, że:
a) nie wykreślał kursów i nie oznaczał pozycji na mapie,
b) nie wyznaczał kursów kompasowych,
c) nie prowadził w wymagany sposób dziennika jachtowego,
d) żeglował – w oczekiwaniu na odpowiednie warunki wejścia do Górek Zachodnich – w zbyt bliskiej odległości od brzegu bez dokładnego określenia pozycji statku,
e) zdecydował o zmianie przedniego żagla przed odejściem od brzegu na bezpieczną odległość i przez osobistą pracę przy zmianie żagla utracił kontrolę nad jachtem oraz
f) nie upewnił się przed wyjściem z Gdyni, czy kotwica jest przygotowana do natychmiastowego użycia.
III. Postępowanie kapitana po wypadku budzi zastrzeżenia o tyle, że niewłaściwie ocenił on sytuację jachtu na płyciźnie i zbyt późno wezwał pomoc.
IV. Postępowaniem opisanym w punktach II i III kapitan jachtu wykazał brak praktycznych kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia jachtu.
V. Pozbawia się j. st. m. P. A. prawa wykonywania funkcji kapitana na morskich statkach sportowych w zakresie wynikającym z posiadanych przez niego uprawnień na okres 6 (sześciu) miesięcy i uzależnia przywrócenie mu tego prawa od przepływania co najmniej w żegludze bałtyckiej 100 (stu) godzin.
VI. Orzeczenie w zakresie określonym w punkcie V jest natychmiast wykonalne.
VII. Akcja ratunkowa ściągnięcia jachtu z płycizny przeprowadzona przez m.s. Wiatr nie budzi zastrzeżeń.
VIII. Koszt postępowania w kwocie 199 200,- (sto dziewięćdziesiąt dziewięć tysięcy dwieście złotych) obciąża kapitana jachtu P. A.